יום שלישי, 22 בספטמבר 2015

"אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ מִילִּים מֵהֶן נוֹלֶדֶת תְּפִילָּה... "

"אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ מִילִּים  מֵהֶן נוֹלֶדֶת תְּפִילָּה... "אברהם חלפי 
פוסט ליום כיפור על חיבורים של נשמה ,נשים, כוונה ומילים, שיוצרות תפילה.
לא כל אחד מוצא את מקומו בבית הכנסת או במחזור התפילה באופן כללי וביום כיפור בפרט.  אני שייכת לסוג הזה.
מחפשת תפילה
הספרים שלי ליום כיפור



לא גדלתי בבית דתי, לא למדתי במסגרת של חינוך דתי ולא היתה לי ההזדמנות להתנסות ולהתאמן בתפילה. בקיצור לא יודעת להתפלל. ואם אני לא יודעת להתפלל מה אני אמורה לעשות
ביום כיפור  שהוא יום תפילה.



תפילת נשים 
לאור ההבנה שאני לא יודעת להתפלל, החלטתי ללכת ולחפש דרכים שיעזרו לי להתחבר אל התפילה,
אל המקורות. את החיפוש התחלתי ממילים כי תפילה היא מילים עם כוונה.

"דַּע כִּי כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר הוּא עוֹלָם מָלֵא. וּכְשֶׁאָדָם עוֹמֵד לְהִתְפַּלֵּל וּמְדַבֵּר דִּיבּוּרי הַתְּפִלָּה אֲזַי הוּא

מְלַקֵּט צִיצִים וּפְרָחִים וְשׁוֹשַׁנִים נָאִים אַחַת לְאַחַת עַד שֶׁעוֹשֶׂה אֲגֻדָּה אַחַת, וְכֵן הוֹלֵךְ וּמְלַקֵּט וּמְקַבֵּץ
 כַּמָּה וְכַמָּה אֲגֻדּוֹת יָפִים וְנָאִים."
                                      ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סה


אלוהי - קובי אוז


וכך נתקלתי בספר של עליזה לביא " תפילת נשים" *.
עליזה לביא,  אספה תפילות שנכתבו ע"י נשים או שנכתבו עבורן בקהילות יהודיות מרחבי העולם
והוסיפה את הסיפור שמאחורי התפילה או האישה עבורה נכתבה התפילה
ובכך המילים הפכו למשמעותיות יותר עבורי.
העושר בתפילות שנכתבו על רגעי יום יום ועל תחנות משמעותיות בחייה של אישה, היו לי  לנקודת חיבור ראשונית עם התפילה. 

שירי סוף הדרך, ג / לאה גולדברג

" לַמְּדֵנִי אֱלֹהַי, בָּרֵךְ וְהִתְפַּלֵּל

עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַה פְּרִי בָּשֵל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּש, לִנְשוֹם,
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵל.
לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִיר הַלֵּל
בְּהִתְחַדֵּש זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִלְשוֹם,
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל

 שירים ב, ספריית פועלים: תל אביב 1986.



חכמת נשים 
את מסע החיבור לתפילה המשכתי לחקור מי בכלל התחיל את start up הזה,
שממשיך להיות חי ובועט עד היום.
וכך התוודעתי  לסיפורה של חנה, אמא של שמואל, כולנו פגשנו אותה אי שם בכיתה ד' או ה'
בשיעורי תנ"ך, אבל היא הוזכרה כבדרך אגב, גיבור הסיפור היה בכלל שמואל, שהפך להיות נביא. 

חנה, היתה אישתו השניה של אלקנה ולא יכלה להביא ילדים.

מאחר והחלק של טיפולי פוריות לא היו חלק מהתסריט של נשים שלא יכלו ללדת בתקופת המקרא,
את הכאב הגדול והתסכול בחרה חנה לבטא במילים. היא עשתה את זה בשילה במקום בו היה
מקום הפולחן היהודי.

יש פה חיבור בין כאב אישי שנאמר במקום ציבורי בעל צביון דתי "והיא מרת נפש ותתפלל על ה' ובכה תבכה".


כאן החיבור שלי היה מידי, גם אני התנסתי בתסכול  ובכאב של הקושי להיכנס להריון ( היום יש לי 3 ילדים) לכן יכולתי להבין ולהתחבר אל חנה, למרות שמפרידות ביננו מספר שנים טובות.

אל דמותה של חנה ואל דמויות של נשים נוספות מהמקרא התחברתי דרך קלפי "חכמת נשים",

שיצרה יהודית יונגמן סעדון*, ממליצה לבקר באתר של חכמת נשים ולהכיר את הנשים שאנחנו כנשים ממשיכות את דרכן.


חז"ל ( חכמינו זכרם לברכה), למדו מתוך התפילה של חנה ויצרו את המתכון והחוקים של התפילות אותם אנחנו אומרים עד היום. בתפילה אפשר להביע כאב, להביע רגשות ולשפוך את הלב, לבקש בקשות ולהודות. אלו הן סוגי הברכות שיש לנו ביהדות.




התפילה ניגון של הלב
אם בסיס התפילה הוא רגשות, יש דרכים נוספות להביע את הרגשות מלבד מילים,
מוסיקה לדוגמא. השילוב של שני אלמנטים אלו יוצרים חיבור נכון שנכנס או יוצא "ישר ללב"
 כמו מסג' ללב.

יש הרבה תפילות שהומצא להן לחן והם נקראים פיוטים. זה די מתבקש כי גם להקראה יש מקצב וריתמוס. 

הפיוט הוא עולם ומלואו ובשנים האחרונות יש רנאסנס ולחנים חדשים נכתבים לתפילות על ידי מיטב הזמרים והמלחינים בארץ ובעולם. ואפשר גם למצוא שירים שהפכו עם השנים לשירי תפילה והם חלק מהקנון התרבותי שלנו.

מה שיר התפילה שלכם? זה שפורט על מיתרי הלב או שמעורר שמחה ותקוה?

זה שיר התפילה שלי 
                                                  
                                                  אחלה עולם - גידי גוב




יום כיפור יום של תפילה.



המקור נמצא במוזיאון תל אביב



יש הרבה תיאורים של התפילה והמתפללים ביום כיפור  אבל התיאור של פרנץ קפקא, שהיה יהודי,  אני אוהבת במיוחד והוא כותב כך ביומן שלו בתאריך ה 16לספטמבר בשנת 1915,
" מראה היהודים הפולנים ההולכים ל"כל נדרי". הילד הקטן, הרץ על יד אביו וטליתות תחת שחי זרועותיו. מעשה התאבדות לא ללכת לבית הכנסת" 





מראה היהודים  - אסף קרסיק 




להתחבר 
יש היום מחזורי תפילה בכלל ומחזורי תפילה לחגים בפרט שמשלבים בין קטעי התפילה
וקטעים מתוך ארון הספרים הישראלי. ויש כאלו שאף מוסיפים דברי הגות מדתות ואנשים נוספים.
כך שגם אם לא מתחברים למילים של התפילה הקנונית, יש אפשרות להתחבר לטקסט אחר
שמביא את אותו רעיון. ולעיתים יש הסברים או סיפורים הקשורים לתפילה, דבר שנותן משמעות נוספות. 

מחזורי תפילה בסגנון זה, אפשר למצוא בקהילות פלורליסטיות:
 קהילות שאינן מזוהות עם זרם דתי כמו "בית תפילה ישראלי", או של התנועה ליהדות מתקדמת ויהדות קונסרבטיבית.
קיים גם מחזור מיוחד ליום הכיפורים *שהודפס 2008 ע"י הוצאת ידיעות אחרונות*
 והוא מתוך סדרת "עם הספר".  וככה כתוב במבוא שלו
"סיפורים רבים נשזרו סביב הקושי להסתדר בבית הכנסת עם מחזור התפילות של יום כיפור. 
גם מי שרגיל לפקוד את בית הכנסת מתקשה לא פעם במציאת המקום בו נמצאים החזן והציבור...
דורנו זכה למחזורים רבים המבקשים להקל את שיחו של האדם עם בוראו כמו גם התמצאותו במחזור.
מיוחד הוא המחזור שלפנינו המבקש גם להעניק משמעויות קיומיות וישראליות לבאים בשעריו..."

אני מתכננת ללכת לתפילת יום כיפור עם המחזור הזה.


גמר חתימה טובה





*ההמלצה היא אישית שלי ללא קשר ליוצרות ויוצרים

7 תגובות:

  1. תשובות
    1. יונית צודה על התגובה שמחה שמצאת את הםוסט גם מקסים וגם מענין.חג שמייח

      מחק
  2. לאה יקרה. כמה שאני שמחה שכתבת על תפילה. גם לי יש הסטוריה לא קצרה עם המושג. גם אני גדלתי בבית לא דתי בלשון המעטה. תמיד שאלתי את עצמי אם אני יודעת להתפלל. מה זה בכלל?! ועדיין עם כל השאלות הללו, המשכתי להתפלל. לא לעיתים קרובות, אבל זה קרה. כששאלו אותי האם אני מאמינה באלוהים, לא תמיד ידעתי מה לענות. ואז חשבתי לעצמי, אם אני מתפללת ככה פה ושם, אז זה אומר שכן, לא?
    מזה מספר שנים, אני נוהגת להדליק נרות שבת. אני אוהבת את הטקס הזה של ההדלקה, התפילה, איחולי שבת שלום. נקודת המפנה קרתה לפני כשנתיים, הרגשתי שאני אומרת את התפילה, אבל זה לא בא מן המעמקים. זה היה כמו שינון של טקסט ללא כוונה מאחוריו. זה העציב אותי. שיתפתי את המורה הרוחנית שלי אילניה והיא אמרה לי משהו שלא נשכח ממני לעולם- "עזבי את המילים, עזבי את הנוסח, את לא זקוקה להם. רק התכווני בכל כולך" מאז התפילה שלי השתנתה לחלוטין. והיום אני מבינה- המילה הכתובה החא כמו קביים, אבל לא תמיד צריך אותה. לפעמים, רק הכוונה של הלב מספיקה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כרינה היקרה. ראשית שמחתי לשמח
      כל כך מסכימה עם המורה הרוחנית שלך. הנוסח פחות חשוב העיקר הכוונה.
      עבורי זמן הדלקת נרות שבת הפך לרגע של עצירה התבוננות והתכוונות. הברכה היא המקום של התכוונות. אני תמיד מוסיפה ברכות/תפילות משלי לכל בני הבית.
      חג שמח

      מחק
    2. כרינה היקרה. ראשית שמחתי לשמח
      כל כך מסכימה עם המורה הרוחנית שלך. הנוסח פחות חשוב העיקר הכוונה.
      עבורי זמן הדלקת נרות שבת הפך לרגע של עצירה התבוננות והתכוונות. הברכה היא המקום של התכוונות. אני תמיד מוסיפה ברכות/תפילות משלי לכל בני הבית.
      חג שמח

      מחק
  3. כמה נעים ומחכים לקרא מהגיגייך לקראת היום הגדול והנורא. הצלחת לבטא במיצוי רב את אחד האתגרים הגדולים של דורנו, שמירה על מסורת התפילה תוך התאמתה לצורכי השעה. ברוכה תהיי. יעקב מעוז.

    השבמחק
  4. יעקב תודה על התגובה. לך יש מקום נכבד ביותר לגבי עיצוב נקודת המבט שלי היום על האתגרים של שמירה על המסורת וחידושה . אתה המורה שלי

    השבמחק